14 januari 2006

Sent ska vinnaren vara vaken...

Jag glömde en viktig detalj. Tack! Tack, mina kära vänner, för att ni kom och förgyllde min näst sista kväll på svensk mark för den här gången. På nåt underligt sätt gör det avresan lite mindre ondskefull.
- Hej igen, ditt gamla skrälle. Resfebern smyger fram ur hörnet.
- Försvinn! Jag har inte tid med dej! Nu ska jag ju hinna med allt som jag har skjutit upp tills sista dagen innan jag ska åka, och det är ju idag!!!
Plötsligt slår det mej, som en stor fet pendel, fast redan på väg tillbaka, och jag mitt ivägen. PANG! Du, ditt lilla kryp. Smaka på den här! Mitt i plytet. Jaha, det var ju just snyggt. Tack för kaffet! Du har just vunnit nitvinsten. En helt ny grej. Du ska få åka till andra sidan världen, och arbeta som professionell sångare på ett stort operahus i USA. Woohoo! Inte nog med det, du ska sjunga två helt olika karaktärer, eller röstlägen för den delen. Det ena stycket har inte spelats sen det skrevs (nästan), och det andra är bara känt för sin sista aria. Dessvärre måste du lämna familjen hemma, och du får tyvärr inte välja årstid på din ankomstort. Typiskt! Grattis, grattis som man säger här i Göteborg. Tur att man har samma väder i alla fall, så man känner igen sej.
Känn ingen sorg för mej, Göteborg...
/ J