25 januari 2006

Happy Birthday II

Ibland händer det saker som man inte alls är beredd på, men som får en att känna sej lite gladare (och yngre). Som idag. En 34-årig sångare går till kvartersbutiken för att handla lite dagligvaror. Efter att ha plockat ihop det som behövdes, styr han stegen mot kassan. Kassörskan, som knappt kan ha varit 18, säger direkt, förmodligen utan att ha tänkt alls på vilken inverkan det kan ha på min dag, med sin nasala amerikanska stämma: -D'you have ID for the beer?
Jag kan inte hålla det bubblande skrattet tillbaka, utan svarar fnissandes: - Oh Yes! Hold on, let me enjoy this moment for a couple of seconds. Sen följer jag noga kassörskans blick, när hon tittar på mitt svenska körkort. Det borde ta cirka två-tre sekunder, och där föll poletten ner. Hon tittar upp, och brister ut: - Happy Birthday, Sir! Hon inser nog det lustiga i situationen, och ser lite generad ut. Jag kan inte sluta le. Plötsligt blev jag några år yngre, oavsett vad klockan och kalendern säger.
/ J