07 februari 2006

Familjen på plats

Tårarna kunde bara inte sluta rinna. Glädjetårar. Den där minuten efter de kom ut genom glasdörrarna på O'Hare var magisk och alldeles underbar. Tiden stod nästan stilla för en stund. Matilda var förstås alldeles groggy efter resan, men som tur är hade allt gått bra och nu är de äntligen här. Hela dagen hade varit mycket nervös väntan, men det var lite skönt att besöka IKEA och känna sej lite extra svensk. Köttbullar förstås. Fast de smakar inte riktigt som hemma... I väntan på mina damer hann jag också besöka ett av USA's största köpcentrum - The Woodfield Mall. Jag promenerade runt där i två timmar, och jag var inte på samma ställe en enda gång. Sjukt stort! Det är inte ofta jag går vilse, men nu var det nära.
Nåväl, jag hittade ut och hämtade mina damer på flygplatsen. Efter lite välling somnade Matilda som en stock. Vid tretiden var det dags för lite mera välling, och sen sov Matilda för allra första gången mellan oss. En del av natten sov hon bokstavligen liggande över mej. Mysigt. Speciellt idag.
Självklart så följde tjejerna med till teatern idag, så alla fick träffa dem. Alla var helt betagna av vår lilla prinsessa, och hon lyssnade lite på repet och dansade till.
Nu sover de båda som stockar. Lite jetlaggade fortfarande. Så jag får lite blogg-tid. Alldeles själv.
Min fru tog med sej den nya översättningen (av Magnus Lindman) till Così som vi ska göra i Karlstad. Peter Konwitschny's uppsättning från Berlin, fast på svenska. Ingen dålig översättning faktiskt. Till och med riktigt bra.
Jag tycker det verkar som han har kommit ganska nära originalet, utan att bli stolpigt och svårsjunget (/svårlyssnat?). Ibland kan det ju bli mindre lyckat. Nu gäller det bara att lära sej de där delarna som man "alltid" stryker. Inga strykningar alls. Tvärtom är det vissa tillägg. Mer kan jag inte säga nu, men det har med slutet att göra.
Men först ska vi sjösätta det här gamla Padlock/Dido-skeppet.
Undertecknad fick visst lite beröm av chefen också igår.
Nu börjar alla fråga när jag ska gå över till engelska, så de här kan läsa vad jag skriver om dem.
When pigs fly...
/ J