17 mars 2006

Tala ur skägget 2?

På min blogg skriver jag precis vad jag vill. Ibland låter jag associationerna vandra helt fritt, och jag förstår om de kan råka inkräkta på ert privata territorium. Det kan inte hjälpas. Kanske kan jag ibland inte helt fullfölja alla tankegångar och ställningstaganden. Varför? Som kulturarbetare/sångare, oavsett anställningsvillkor, känns det inte helt säkert att vädra ALLA avgaser och avfall här på bloggen. Kanske är man hindrad av diverse avtal och andra mindre moraliska förpliktelser. Men allt har sin tid... En del måste man ju spara till sina memoarer också:-)
Säkert kan mina tankar också vara något ofullständiga och ibland helt obegripliga, men vilkas tankar är inte det då och då? För mej är denna blogg först och främst en process för mej själv. Inte ett sätt att synas för andra, eller ett sätt att kommunicera med folk. Utan en slags terapi. Konstigt? Kanske. Men faktiskt inte helt vansinnigt. Jag känner att det funkar. Hjärnan och hjärtat pumpar idéer och impulser till mej. Fingrarna svarar. Bättre än mina taffliga pianolektioner i skolåldern. Tyvärr. Nu hade jag uppskattat fingersättningen mycket bättre. Men jag kunde i alla fall briljera i lumpen med ett tangent-snitt på över 400 t/min. Wow!
Idag kunde jag för första gången på en vecka sjunga ordentligt. Skönt. Nu måste jag verkligen sätta Carmina Burana i rösten igen. Det är inte helt lätt. Kräver lite jobb. De "starka" partierna är ingen match (förutom de 12 höga G'na), men jag tycker det lyriska partiet "Dies, nox et omnia" är det absolut svåraste. Man måste hitta en bra mixed voice som funkar. Alltså en blandning av falsett och helröst. Och nu, med en snorig ettåring och taskig nattsömn har min mixedvoice varit på sistaminuten-semester till Egypten. Typiskt.
Ryktet säger att konserten på torsdag är i stort sett slutsåld. Jättekul! Balkongplatser kan finnas. Om ni inte har läst eller hört det, så är de andra solisterna Kerstin Avemo och Gösta Zachrisson. Dirigent är Gunnar Julin, Dir Mus KTH.
Och platsen är alltså Nybrokajen 11.
/ J
PS. Detta skrev jag inte alls med 400 t/min. Det är ju fredag kväll. DS.
PS 2. Jag tror att Carola kommer vinna imorgon, men jag hoppas att Björn Kjellman lyckas bra. Älskar du livet, så lev det nu med mej. Skulle kunna vara nationalsången för min blogg. Yeah right. DS 2.
PS 3. Kommer inte förrän i november. Tidigast. DS3.