24 mars 2006

Rampfeber - underhållning eller förnedring?

Är det bara jag som förundras och våndas över den mycket tydliga, och alltmer dominerande, TV-trenden med "antihjälts-program"? Vad är det som är så intressant och kul? Är vi så förtjusta i våra antihjältar, och deras misslyckanden? Idol och Let's dance var ju bara början. Och den senaste hemskheten drabbar (på sätt och vis) vårat eget skrå. Nu ska kändisar slängas ut på scenen, för att sjunga duett tillsammans med ett proffs. Lycka till! Rampfeber - jo, jag tackar. Och sen ska de sågas av den (ovanligt nog...) trehövdade juryn, där en av dem förstås är "snäll". Och sen ska alla ringa in. Och rösta, rösta för allt vad tygen håller. Gör inte folk nåt annat än sitter hemma och ringer in till TV? Tycker folk verkligen om det här? Är det känslan av att jag/vi (hemma i soffan) är mycket bättre än dom där uppe på scenen som folk njuter av. Eller tycker man att de är bra? För att vara amatörer, typ. Är detta på något sätt bra och utvecklande för branschen? Jag ställer mej något tvivlande.
Dessutom kan man mixtra lite med ljudet på ett sätt som inte riktigt går när Peppe dansar. Kom bara ihåg att jag varnat redan tidigare för Skating with Celebrities!!! Snart är den här, om inte vi säger stopp.
Jag säger stopp till Rampfeber!
Lite lustigt dock var att programmet sponsrades av en pan-pizza, ett kaffebröd och en viss värktablett (Inte den intelligenta). Det är humor! Som Operan, som sponsras av Apoteket. Lämpligt.
Själv hade jag ÄKTA rampfeber igår, när det var dags för Carmina Burana. Jag hade riktig noja innan, men jag lyckades konfrontera mina demoner och bestämde mej i sista stund för att kasta mej ut och sjunga stycket utantill. Läskigt, eftersom texten är himla knölig och svår att hålla reda på. Och låter typ likadan, nästan. Dessutom är det inte helt optimalt att kasta sej ut och in ur pappaledighet, när man ska sjunga ett så pass krävande stycke. Pust! Jag är i alla fall otroligt stolt. Det blev en riktigt bra konsert för alla inblandade. Och publiken var inte helt missnöjd. Jag fick till och med skriva autografer. En bra uppvärmning inför GSO i maj...
/ J