14 mars 2006

Förskola, eller inte?

Idag är första måndagen efter Matildas ettårsdag. Idag skulle hon ha börjat på förskola. Det trodde vi inte ens själva, men vi har i alla fall begärt detta. Det handlar om köplats. Döm om vår förvåning när dagen idag kommer, och vi inte har hört ett enda ljud från vår kära stadsdel och dess underbara tjänstekvinnor. Inte ens ett litet tyvärr, ni får vänta. Inte ett ljud. När vi för några veckor sedan stötte på och undrade hur det skulle bli med den där utredningen om barnpassning på obekväm arbetstid som utlovats i januari, så fick vi snabbt svar: Den ansvarige är sjukskriven. Det blir ingen utredning förrän ni fått besked om ni får ordinarie plats. Så, nu väntar vi med spänning. Ska Matilda få någon plats? Helst innan hon flyttar hemifrån. Vore ju himla käckt med ett besked någon gång, så man kanske kan planera sitt något röriga liv.
Att försöka kombinera pappaledighet med att vara "frilansande" sångare är inget jag rekommenderar. Det är ju inte direkt bara att stämpla ut och sedan komma tillbaka några månader senare. Nu måste ju ordnas jobb för flera år framöver, och provsjungningar måste göras. Nu. Och helst ska man ju hinna förbereda sej lite. En helt ny översättning av Cosi ligger och väntar på mej. Jag har börjat, men det är ett digert arbete. När ska man hinna? Och orka?
Som den uppmärksamme har noterat har jag ändrat lite på min blogg. Kommentarfunktionen är borttagen. Inte så många som använt den. Och det passade inte riktigt mej heller. Inte det att jag inte vill ha comments, men det finns för många sätt att nå mej på ändå. Det blir helt enkelt för mycket jobb för mej att kolla hela tiden. Måste ransonera. Maila eller ring eller skriv ett vykort eller skicka flaskpost om ni vill nåt. Och på förekommen anledning (Henrik...) har jag även tagit bort funktionen maila vidare till en vän. Om ni gillar bloggen, skicka vänner en länk eller ge dem adressen direkt. Det var alltså inte ett sätt att maila till mej, som man kanske trodde. Hmmm. Det gör man lättast via min profilsida. Länk överst till höger.
Synpunkter och glada tillrop mottages tacksamt, men inte längre här.
Måste öva. Och byta blöjor. Tralala.
/ J