24 maj 2007

Luftslott?

Jag kan inte lata bli att tänka tanken. Kanske är det alldeles för högt ställda förväntningar. Eller är det just faktumet att författaren är avliden? Kanske är det bara att jag har mycket svaart för fenomenet ljudbok. För det var ju just vad som special-promotades i det här unika fallet. Först kommer ljudboken. Annars far du vänta. Och det kunde man ju inte. Inget ont om uppläsaren. Han eller hon maa vara alldeles utmärkt skaadespelare (oftast), men jag kan bara inte haalla mej vaken. Det gaar inte riktigt i mitt tempo. Och i det här fallet är det saa oerhört maanga referenser och anknytningar till framför allt den förra boken i serien saa man känner nästan att man läser/lyssnar till den förra boken igen. Luftslott? Hmm. Jag undrar jag. Är det verkligen Stieg Larsson vi faar höra och läsa? Eller är det ett Mozarts Requiem? Och isaafall färdigställt av vem? Tanken kittlar. Hur kan vi vara säkra? Han kan i alla fall inte försvara sitt sista verk. Eller?
/ J