05 maj 2007

Ankomst Tallinn

Saa var man här. Ja, datorn här har (av förklarliga skäl) inte bokstaven aa. Ni faar förstaa ändaa. Inte alls irriterande..?
I alla fall, via Helsinki och en flygning över Finska viken som fick inrikesflyg i Sverige att framstaa som rena atlantresor är jag nu här. Tallinn. För allra första gaangen. Jag har precis hunnit göra mej hemmastadd här i operahuset. För det är där jag bor under min vistelse. Till och med 9 juni, närmare bestämt. Högst upp i huset ligger ett par gästlägenheter. Inte dumt alls. Nära till repetitionerna, typ. Och till kantinen. Och med utsikt över den Gamla Staden. Imorgon börjar allvaret. Men först ska jag bekanta mej lite med staden. Medan den fortfarande finns kvar...
Just det, idag (snart) är det ju premiär paa Operan i Stockholm minsann. Cosi fan Tutte heter den visst. Jag önskar er lycka till! Jag ser fram emot att faa ta över till hösten. I min tredje Cosi paa tre aar. Ystad - Karlstad - Huvudstad. Och sedan? Av bilderna att döma blir det nog roligt. Och vackert. Finns paa Operans hemsida. Speciellt tjusig är Jonas D's Joey Tempest-peruk. Grattis? The rest is yet to come. / J