Läste att Deutsche Opers uppsättning av Idomeneo har stoppats för att undvika hot och eventuella attacker från muslimskt håll. Idomeneo själv skulle tydligen ha kommit ut i slutscenen med ett antal avhuggna huvudden, bl a ett av profeten Muhammed.
Är detta verkligen fri kultur? Varför väljer man att stoppa föreställningen? Eller är det bara ett nytt sätt att skapa rubriker och få publik till operan? Och vad vill regissören säga? En ganska otäck och märklig utveckling av kulturklimatet. Man kan förstås alltid ha synpunkter på regissörers tolkning av verk, och det är verkligen inget som tyska scener är främmande för, men därifrån till att hota artister och regissörer eller utföra andra attacker mot kulturen är inte rimligt.
När man iscensätter Mozarts Così fan tutte ställs man inför ett delikat politiskt/religiöst problem. Pojkarna, som ska testa sina flickvänners trohet, klär ut sej till (i originalet) albaner. Tanken är väl att de ska maskeras till något exotiskt. Nåt som var exotiskt på Mozart och Da Pontes tid. Dessutom säger myten att just albaner ska vara "välutrustade", något som säkert Mozart var väl medveten om. Turbaner och mustascher är tradition. Vill man kan man säkert tycka att ett sånt schablonmaskerande är kränkande. Men det känns inte nedlåtande eller förnedrande. Härom sommaren gjorde jag också Così i en annan produktion i Ystad. Där valde man en annan lösning, och vi pratade ganska mycket om problematiken. Regissören och scenografen ville att karaktärerna skulle istället för albaner förklädas till muslimska nordafrikaner. För regissören var det både mer exotiskt och kanske lite spännande för kvinnorna än den vanliga schablonen. Men var går gränsen? Hur långt får konsten gå för att nå sina mål? Hos vem ligger ansvaret? Och hur indignerad får man bli över nåt som visas på scen eller film?
Om scenen blir en politisk plattform som censureras är nog mycket förlorat. Vi måste kunna tillåta vissa såna utspel, precis som vi kan visa mord på scenen utan att för den skull tycka att det är rättfärdigat.
/ J