Jag noterar att det faktiskt inte bara är jag som tycker att priset Guldmasken klingar lite ihåligt och ifrågasätter dess värde och plats i utmärkelsevärlden. I SvD tar man upp ämnet, men det verkar som man hellre ser priset försvinna än att utvidga och berättiga dess verkliga existens. Varför? Är det Jante som spökar? Problematiken med orättvis bedömning och hur juryn ska hinna med känns lite märklig. Att ägarförhållanden skulle påverka musikalens kvalitet vet jag inte riktigt heller. Visst, de statsunderstödda teatrarna har en annan budget. Men för en helt annan repertoar. Privatteatrarna kan satsa allt på ett kort. Så varför spelar man då musikal fem dagar i veckan på ett operahus? För att publiken kräver det? Eller för att staten kräver det? Eller för att det ofta säljer bättre än obskyra operaverk, och ger möjlighet att satsa på mer riskabla projekt? Finns säkert lika många svar som frågor.
Men någon opera-Guldmask lär vi knappast få se. Vi får nog starta en helt egen gala i så fall. Hurra för oss!
/ J