01 februari 2007

In Wien-o veritas?

Kryptiskt? Ja, kanske. Förklaringen kommer här. För hemskt länge sedan var jag i Wien för en provsjungning på Staatsoper. En typisk vardag för en sångare. Inte på stora scenen, utan en första gallring i repsal. Men inför hela ledningen. Typ 14 personer... Självklart var jag sjuk, och fullproppad med alla möjliga medikamenter. Trots det lyckades jag faktiskt pressa fram en riktigt hyfsad Barberare följt av en kompetent Greve. Jag var högst osäker själv, men redan då ville de att jag skulle komma tillbaka. En s k call-back! Och nu på stora scenen. Gulp. Och jag fick flera datum att välja mellan. Av olika anledningar (dvs Operan) passade tyvärr inte datumen, och sedan har det liksom runnit en del vatten under både svenska och österrikiska broar. Plötsligt poppar idag ett mail fram: Kan Herr Taube möjligtvis komma ner i februari för fortsatt audition? Kan jag? Jajamensan! Jag redovisar inte precis när det händer, men lovar att rapportera allt från Wien. Håll tummarna!
/ J