15 maj 2006

Tjänstledig!

Fiktivt pressmeddelande:
Jesper Taube - tjänstledig från Kungliga Operan
En av Kungl. Operans mest lovande och framgångsrika barytonsångare lämnar tillfälligt nationalscenen, och söker nya mål och utmaningar. Efter sju säsonger, och ett tiotal ledande roller har Jesper Taube bestämt sej för att ta en paus från Operan. Han har med stor framgång synts bl a som barberaren Figaro i Barberaren i Sevilla, Greve Almaviva i Figaros Bröllop, Marcel i La Bohème och redan som 28-åring(!) som Rodrigo, markisen av Posa i Verdis Don Carlos. Senast har Jesper synts i titelrollen som Eugen Onegin. Under hösten kommer han i stället bl a synas på Värmlandsoperan, i den mycket intressanta uppsättningen av Così fan Tutte i regi av Peter Konwitschny. Enligt sångaren själv finns inga djupgående konflikter bakom beslutet.
- Det är i huvudsak en familjefråga, säger Jesper. Dessutom har jag jobbat här i sju år. Redan innan jag hade avslutat min utbildning på Operahögskolan blev jag handplockad av dåvarande operachefen Walton Grönroos. Då fick jag direkt många intressanta möjligheter. Nu känns det som om jag behöver lite nya miljöer, nya utmaningar och lite frisk luft.
Stockholmaren Jesper har sedan drygt ett år tillbaka varit bosatt med sin familj i Göteborg, där hans fru jobbar som musiker i Göteborgs Symfoniker. - Det var ett svårt, men samtidigt ett ganska lätt beslut. Min fru hade under en lång tid pendlat till sitt jobb i Göteborg. När vi sedan fick veta att vi skulle få tillökning i familjen var vi tvungna att bestämma oss. Långsiktigt.
Kungliga Operan väljer att inte kommentera beslutet, men flera anställda talar redan om ett tomrum som blir svårt att fylla.
- Jesper är en av Sveriges mest pålitliga och mångfasetterade sångare. En förlust för nationalscenen. Frågan är om han kommer tillbaka, säger en anonym källa.
- Han saknas redan. Lyckliga Värmland, som får chansen att höra och se honom nu, fyller en annan i.
- Skulle jag vara operachef eller ansvarig någonstans skulle jag kasta mej över Jesper Taube. Ett fynd som fortfarande är i stark blomning. Vi har nog inte sett mer än början än, tror en tredje.
Jespers agentur, Svenska Konsertbyrån kommenterar inte heller, men hälsar att alla intressenter är välkomna med förslag och bokningar.
- Det känns som om en ny tid börjar nu, avslutar Jesper. Och ler.