29 november 2006

Abba fiskar efter hus

Jodå. Nu ska det bli ett Abba-museum. I Stockholm, förstås. Tydligen helst på Djurgården. Jag är övertygad om att det kommer att bli en riktig publikmagnet. Men bara det inte stör planerna på Stockholms nya operahus... Man kan tänka sej att ministrar och beslutfattare får på sitt bord att kanske välja mellan ett Abba-museum/hus eller ett nytt operahus. Svårt val? När till och med vår (då) nyblivne VD på Operan hellre väljer att gå på Mamma Mia över att se en nypremiär av Don Carlos med flera världsnamn blir man lite orolig. Nu kanske det inte blir något operahus i alla fall, men jag hoppas att det ena inte behöver utesluta eller skjuta undan det andra. Båda behövs och kommer att dra folk till Stockholm.
I helgen sjunger jag Adventskonserter med SLB. Och direkt i radio. Vilken tur att man hunnit hämta sej efter hals-svackan, som hållit i sej ända tills nu. Annars hade det inte blivit roligt. Känns lite underligt att sjunga på O helga Natt och jullåtarna när det är 11 grader ute, men det får man ta. Sen ska jag (förhoppningsvis) få se Folkoperans Rigoletto. Äntligen! Och veckan efter (när jag har kommit tillbaka från Finland) så får jag se en annan mycket efterlängtad pjäs i Stockholm. Ja, just det. Mamma Mia. Och då ska jag se om det är bättre än Don Carlos.
/ J