16 augusti 2006

Schack Matt-ei?

Kan det bara vara en tillfällighet? Av alla dagar och tider på året väljer SVT att sända Figaros Bröllop med Peter Mattei ikväll, en onsdag som inte är så speciell, förutom att det råkar vara just idag som det är premiär på Värmlandsoperan. Jag tror inte vi behöver oroa oss för konkurrens, men det känns ändå lite märkligt. Varför just idag? Är det ett tecken? Och vad betyder det isåfall? Räcker det inte att jag i normala fall (när jag jobbar på Kungliga Operan) tvingats konkurrera och dela roller med honom? Och ständigt jämföras med ett lysande original? Jag vill påpeka att jag har inget alls mot Peter, tvärtom. Däremot har arbetssituationen för min del blivit svår. Att gå in och "ersätta" Mattei är inget lätt uppdrag. Hur man än gör är man dömd att misslyckas. I Kärleksdrycken, där jag dubblade länge med Mattei, fick jag t ex kritik för att jag inte var lika lång som Peter. Hmmm. Vad göra? Men nu står jag här och gör min andra Così-uppsättning, och Peter är väldigt välkommen att komma och titta på spektaklet. Han ska ju i alla fall göra rollen i vår på Operan...
/ J
PS.Bara så ni vet: Jag USA-debuterade två veckor innan Peter Mattei, visserligen bara på en undanskymd scen i Miami. Men dög det åt en viss Pavarotti, så ska väl inte jag klaga. DS.