16 oktober 2006

Nej men usch!

Ja, vissa hann knappt installera sej förrän det var dags att kasta in handduken. Och nu står vi här. Med Lars Leijonborg som stf kulturminister. Intressant.Vem ska bli den "lycklige" att ta över den blodtörstiga kulturmobben? Och vad har man tänkt att driva för politik? I budgeten kunde man inte läsa mycket om kulturen. Det man kunde utläsa var möjligen att anslaget till nationalscenerna, bl a Kungliga Operan ökar något. Och att Drottningholms Slottsteater numera inräknas i den skaran. Betyder det att anslaget egentligen blir mindre då, när det är fler som ska dela på det?
Den stora pensionsfrågan är förstås lika olöst som tidigare. Och man ska dra in den populära gratisentrén för vuxna på vissa muséer. Inte så taktiskt smart, kanske. Gratis entré på Operan istället? Så kanske publiken kommer. Dubbla priset på Valkyrian verkade inte locka folk nu. Även Wagner kanske har ett pristak. Åtminstone för halvdåliga platser.
Jag börjar så smått se slutet och ljuset i Karlstad-tunneln. Nu har vi bara sju kvar, tror jag. På tre veckor. Ja om alla håller sej friska förstås. Själv kämpade jag mej igenom tre Così och en konsertvecka med halsont, tidvis feber och munsår. Inte så kul.
Men det gick. Med lite våld och bedövning. Aj stopp, som vi brukar säga.
Efter några korta dagar hemma i Göteborg bär det nu av till Karlstad via Borghamn. Lämna av dottern och hämta upp kräftor. Vilket byte!
Efter Karlstad väntar en lång period utan operaföreställningar. Ett drygt halvår. Om inget plötsligt dyker upp. Däremot dyker jag upp i konsertsammanhang lite här och där. Jag ska försöka bli lite bättre på att uppdatera min hemsida. spindelnäten börjar samlas. Men närmast (förutom Così) väntar Brahms Requiem i Nacka kyrka. En fin tradition sedan många år. Missar man detta, kan man också höra mej i samma stycke i januari i Berwaldhallen med Radiokören. Adventskonserter i Stockholm och Vasa, Finland. Och konsert i Helsingborg i november. En rubrik för min vår 2007 skulle kunna vara "Moderna tider" eller "Uruppföranden". Återkommer med mer om detta snart.
De flesta har väl redan hört om detta, men rubriken ovan måste nog förklaras lite. Kungliga Operan var på turné i veckan. Sopranen avbryter efter vissa missöden mitt i en aria, och förklarar att hon nog inte kan fullfölja arian. Den unge dirigentens svar från pulten är förmodligen årets kommentar. - NEJ, MEN USCH!!! Fantastiskt. Och redan en klassiker.
/ J
PS. Nya framsteg från dottern. Hon gjorde Ettan på pottan häromdagen. Helt spontant och utan press. Med mormor. DS.